Rocket Yoga Arnhem

Zwanger

Gefeliciteerd!

Hoeveel weken ben je?  Zwangerschapsyoga mag in principe altijd, maar de meeste vrouwen hebben er pas vanaf het tweede trimester behoefte aan.

Iedere vrouw is anders, dus luister naar je eigen intuitië en overleg met je arts voordat je met een nieuwe activiteit begint tijdens je zwangerschap. Er gebeuren veel veranderingen in je lijf gedurende deze 9 maanden en dat maakt het een intensieve periode voor je lichaam.

Wij beoefenen zwangerschapsyoga volgens de Birthlight principes. Bij Birthlight staat bewegen in de hoofdrol – zachte bewegingen met aandacht voor bekken en baby. Daarnaast worden ademtechnieken geoefend en tijd genomen om te ontspannen.

Meer informatie over de lessen:

Zie ook: Handige links voor Rocket Mama’s, HypnobirthingBevallingspartner Yoga en Fertiliteitsyoga

 


driehoekBen jij een bestaande cursist en wil je heel graag nog een tijdje “gewone” yoga blijven doen tijdens je zwangerschap?

Dat mag, maar wel onder voorbehoud dat je een aantal richtlijnen volgt. Dit wil niet zeggen dat deze oefeningen allemaal slecht zijn voor een zwangere, maar wij zijn eerder te voorzichtig dan niet. Hier zijn onze vuistregels:

  1. Geen uddiana bandha in het 1e trimester – dat is het buikslot, oftewel de actie waar je je buikspieren strak richting je wervelkolom brengt. Een bijwerking van langdurig je uddiana bandha actief houden is dat alle organen in het onderbuikgebied worden leeggemaakt, dit wil je niet als je net zwanger bent. Nadat je buik groter begint te worden, rond de vijf maanden, is het prima om een licht uddiana bandha te gebruiken. Het voelt juist als een soort van natuurlijke buikband.
  2. Geen gedraaide houdingen met de buik/bekken. Twee redenen: eerst, net zoals de uddiana bandha, deze oefeningen hebben sterke detox effecten – alles wordt uit je buikgebeid geperst. Ten tweede: draaiingen kunnen zorgen voor instabiliteit in het bekkengebeid.
  3. Pas op met achterover buigingen zoals het halve wiel of de kameel. Je bindweefsel wordt zwakker tijdens de zwangerschap als natuurlijke voorbereiding op de bevalling. De kans dat je jezelf overrekt is hierdoor hoog en dan zal je rug problemen krijgen na de bevalling. Doe een rustiger variant van de houding of sla hem gewoon over.
  4. Doe rustig aan. Luister naar je lichaam en neem pauzes om te ontspannen. Laat jezelf niet te warm worden en ga niet te ver in een houding – bij voorbeeld geen diepe longe of geen duif. Voel je vrij om andere houdingen te doen wanneer je wilt of in een vloeiende beweging te blijven in plaats van dieper in een houding gaan.
  5. Informeer je docent, zelfs als je maar 5 of 6 weken zwanger bent. Wij helpen je graag op een bescheiden manier de houdingen aan te passen zodat je gerust kan genieten van je zwangerschap en je yoga.